zaterdag 12 januari 2013

Zelfdiscipline

Zelfdiscipline, alles behalve mijn sterkste kant. Ik, ik ben een procrastinator pur sang. Leuke dingen doen is geen probleem, maar ja, die klusjes die wel moeten maar waar niets aan is. Tja, daar gebeurt vrij weinig mee, terwijl ze eigenlijk toch van essentieel belang zijn. Of op het laatste moment, dat ik echt niet anders kan en van de stress niet meer kan slapen. Het is iets waar ik de laatste jaren altijd mee geworsteld heb, maar gelukkig heb ik wat trucjes gevonden die voor mij goed werken.


  • Verplaats jezelf naar een andere ruimte. Kijk, dit trucje gaat voor schoonmaken natuurlijk niet op, al zouden je buren daar heel blij mee zijn, maar voor studeren en sporten werkt het uitstekend. Thuis zijn er genoeg andere (leukere) klusjes die naar je lonken en je dus afleiden. Voor thuis sporten vind ik altijd wel een excuus, terwijl het zo zonde is omdat ik het eigenlijk heerlijk vind om te sporten. Daarom ga ik nu naar het sportcentrum, omdat ik daar natuurlijk niet heel veel anders kan dan sporten. Zo werkt de bieb ook geweldig om daar te studeren.
  • Zorg dat je alles meeneemt om de tijd uit te zitten. Ik studeer tegenwoordig in de UB (universiteits bieb). Vroeger had ik altijd een excuus om toch maar niet te gaan. "Daar kun je niet lekker met een mok thee studeren" of "Maar pauze houden in je eentje is daar zo saai" Self manipulating bitch dat ik was. Daarom neem ik nu een thermosbeker met thee mee en een puzzelboekje zodat ik inderdaad mijn theetje heb en me niet verveel als ik even niet hoef te studeren.
  • Laat je telefoon thuis! (of in een kluisje) Dit klinkt vast als een marteling, helemaal als je een smartphone hebt, I know. But it's for the best. Elk kwartier facebook en twitter checken is heel leuk, maar totaal zinloos en het zorgt er zelfs voor dat jij je niet kan focussen op je rotklusjes. En hoe geconcentreerder je aan de slag gaat, des te eerder ben je van de last af. Probeer het gewoon een keer!
  • Oordopjes. (met of zonder muziek) Het helpt om je af te zonderen door middel van geluid. Moeilijke teksten uit je hoofd stampen werkt natuurlijk niet zo goed als je je lievelingsliedje mee zit te neuriĆ«n  dus wat dat betreft werken geluidswerende oordopjes perfect. Ik had niet verwacht dat het me zo goed zou werken, maar het helpt me echt met focussen. Alle andere taken doe ik lekker met een upbeat nummer dat het tempo erin houdt en het wordt er gewoon een stukje vrolijker van met een leuk muziekje op de achtergrond.
  • Gewoon doen, nu. Uiteindelijk is het natuurlijk ook een kwestie van beginnen. Niet morgen, niet volgende week, maar op het moment dat het kan. Waarschijnlijk zelfs nu. Van dat uitstellen raak je alleen maar gestresst, en je gaat er (bewezen) niet beter door presteren. Ook al voelt het misschien alsof die druk echt lekker voor je werkt, eigenlijk wordt je er alleen maar onrustig van. Uitstelgedrag is zonde van je tijd en die tijd kun je goed gebruiken om echt leuke dingen te doen. Dus, hopsakee, bereid je goed voor en doe het. 
Dat gezegd hebbende, ga ik ook maar eens aan de slag met de studie. Er moeten punten gehaald worden wil ik mijn diploma halen. Succes!

Liefs,

Sandra

ps: Als jullie nog tips hebben hoor ik het natuurlijk graag, want een zelfdiscipline guru ben ik nog zeker niet.

0 reacties:

Een reactie plaatsen