woensdag 16 januari 2013

Bewust eten

Eten, na ademen zo'n beetje de belangrijkste levensbehoefte, en nog eens een leuke ook! Want hoe heerlijk is het om je tanden in een roze geglazuurde cupcake te zetten? Of gezellig met vrienden uitgebreid te dineren.  Ik ken niemand die nog nooit een positieve ervaring met (lekker) eten heeft gehad. Kijk, het is makkelijk om erachter te komen of iets lekker, verrukkelijk of goddelijk is, maar hoe weet je nou eigenlijk wat goed voor je is? Helemaal als je zoals ik er een beetje induikt, raak je compleet overdonderd en in de war van wat "deskundigen" allemaal wel niet zeggen over eten. Het komt vaker voor dat ze elkaar lijnrecht tegenspreken, dan dat men het daadwerkelijk unaniem eens is over wat "goed" is. Dus, wat doe je dan?

Als ik uit eigen ervaring mag spreken (en het is mijn blog, dus ik doe het lekker toch ;) ) hielp het mij te realiseren dat je al goed bezig bent door bewust te worden van wat je eet. Toen ik me begon te verdiepen in "eten" raakte ik in het begin helemaal de weg kwijt. Ik las onder andere in het boek Carzy Sexy Diet wat slecht voor je zou zijn, maar wist mijn god niet wat ik in plaats daarvan moest eten. Wat dat betreft voelde ik me zinken in een moeras van chocoladepudding. Ik wist, net zoals elk nuchter persoon, dat pakjes maaltijden vol met e-nummers en suikers niet echt gezond waren, maar wat moest ik dan? Niets eten? Ik voelde me slecht bij wat ik at, maar wist niet hoe mijn dieet 180 graden om te gooien. En guess what: dat gaat natuurlijk ook helemaal niet.

Zoetjes aan (snappie m? God ik heb echt geen humor) ben ik daarom nu wat kleine dingen in mijn eetpatroon aan het veranderen. De ene dag gaat het wat makkelijker dan de andere, en al kijken mijn zusjes regelmatig met een opgetrokken neus naar mijn eten, het gaat steeds wat beter. Kleine stapjes dus, en aangezien ik ben opgegroeid in een witbrood met yogi gezin heb ik nog een hele weg te gaan. Maargoed, zoals ik net al zei ben je al goed bezig als je je bewust bent van wat je in je mik gooit, en relatief kleine veranderingen kunnen toch al een groot verschil maken, al is het maar gevoelsmatig. Dus, what I've accomplished so far (and you could too):


  • Het voornamelijk drinken van thee, water en verse sapjes. Ik drink eigenlijk zelden nog frisdrank (vanwege de zuren en de suikers), alcohol en melk en eigenlijk mis ik er niets aan. Natuurlijk is het even wennen om wat minder zoet te drinken, maar het went sneller dan je zou denken.
  • Volkoren eten. Brood, pasta, zilvervliesrijst. Eigenlijk alle "basis"-koolhydraten met de originele vliesjes. De "witte" koolhydraten (snelkook rijst, witbrood, standaard pasta) zijn eigenlijk gestript van waardevolle voedingsstoffen en dat is super zonde, want de smaak verandert er niets door.
  • Eat fresh. Ten eerste omdat het gewoon veel lekkerder is en ten tweede omdat groente en fruit uit pot vaak zwemt in suikers en/of zouten met al dan niet toegevoegde conserveringsmiddelen. Als je ze alleen al afspoelt ipv alleen afgiet scheelt het al een hoop, maar vers is desondanks voedzamer.
  • Elke dag een vitamine C (1000 mg) pilletje. Eigenlijk kun je geen overdosis aan vitamine c krijgen. Het is namelijk oplosbaar in water, dus alles wat je teveel binnenkrijgt plas je gewoon weer uit. Vitamine C is een erg sterke antioxidant en (google maar na) deze zijn very good voor je. Daarnaast werkt het super preventief tegen blaasontstekingen, dus extra kuddo's voor dat.

Last but not least heb ik vorige week een sapcentrifuge gekocht die ik tot nu toe nog elke dag trouw gebruik voor (green) juices. Ik ben benieuwd of ik dit ook zo makkelijk volhoud als het bovenstaande.

Ben jij bewust bezig met gezonde voeding? En op welke manier? I'd love to be enlightened.

Liefs,


Sandra





0 reacties:

Een reactie plaatsen