zondag 3 juni 2012

Single, maar waarom dan?



"Hey Hallo!"
"Jaa, lang niet gezien! Hoe issie dan?"
"Wat fijn, wat leuk! En met de jongens?"
"Oww... Maar waarom niet dan?"

of:

"Hay, aangenaam, JP." (een te oude, te rijke, te zogenaamd erg interessante, getrouwde vent van in de 40)
"God wat enig, je studeert."
*Er wordt wat gesmall-talkt totdat het vriendje van een vriendinnetje binnen komt gelopen.*
"Maar uiterst charmante jongedame, waar is jouw liefje?"
"Oww... Maar waarom niet?"

Ik ben nu inmiddels weer een paar maandjes happy single. (en de paar maandjes daarvoor een minder happy single met ludevudu) En ik schroom niet te zeggen dat ik daar met volle teugen van geniet. Ik vind mezelf en m'n leven leuk en vermaak me prima in mijn eentje, met mijn vrienden en sporadisch met een scharrel. Toch zijn sommige mensen hier verbaasd over. (Komt het jullie bekend voor?) En van de week werd me dat wel weer erg duidelijk. Ik denk dat ik welgeteld 100 keer, overdrijven blijft een vak, de volgende vraag heb gekregen: "Je hebt geen vriendje, maar waarom niet dan?" of de variant: "Je hebt geen vriendje? Vriendin dan?" Inclusief verwachtingsvolle ogen wanneer een man dit vroeg.

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik dit oprecht de domste, maar dan ook allerdomste vraag ooit vind. Ik denk namelijk dat er geen mensen in de wereld zijn die het niet leuk zouden vinden om hun leven met een fantastisch geschikt ander persoon te willen delen. Naief? Misschien, maar ik denk dat iedereen blij is met liefde in zijn of haar leven. Zo ik ook. Noodzakelijk is het niet, maar leuk wel.
Wat da fuq denken die verbaasde mensen dan als antwoord op hun vraag te krijgen? 

"Ik heb enorm last van ingegroeide teennagels en tja, dat is toch een afknapper voor de meeste mannen"
of
"Naast mijn 20 katten heb ik gewoon geen plaats meer voor een man."
of
 "Ik ben gewoon niet leuk genoeg, denk ik" (in dat geval, grow some confidence girl!)

Domme domme domme mensen. Het enige mogelijk juiste antwoord is en blijft: "Hij (of zij of het, net wat je wilt natuurlijk) heeft nog geen idee wie ik ben." Want als die juiste persoon, een van de, al op je pad gekomen was had je hem natuurlijk al meteen ingepakt en meegenomen. If you're a lady that is, anders had je hem gewoon meteen besprongen jij sloerie.

Ondanks dat ik de vraag inmiddels wel een beetje zat aan het worden ben, is het eigenlijk een verkapt compliment in een erg onhandig pakpapiertje. De vraagsteller vindt je namelijk wel leuk genoeg om een lover te kunnen hebben, dat is dus in ieder geval mooi meegenomen.

De eerst volgende keer dat ik beruchte vraag weer voorgeschoteld krijg, haal ik eerst diep adem, waarna ik het perfecte antwoord geef. (En vraag ik niet op een redelijk ge├»rriteerde toon: "Jezus, waarom heb jij een relatie dan?" want ervaring leert dat dat de sfeer niet bepaald ten goede komt.)

Hoe gaan jullie singles daarmee om?

Liefs,


Sandra



2 reacties:

Tineke zei

Ik kreeg vroeger ook heel vaak de vraag, die stoorde me in principe niet zo veel.. Het medelijden in de opmerking: aw, maar dat komt voor jou ook nog wel, hoor!" stoorde me veel meer. Inmiddels ben ik al bijna anderhal jaar happily bezet, dus heb de vraag al een tijdje niet gehoord :)

Raf zei

Dit is dezelfde vraag die samenwonenden krijgen: "Wanneer gaan jullie trouwen?" en pasgetrouwde stellen vaak horen: "Wanneer krijgen jullie kinderen?" Uiterst pijnlijk, zeer persoonlijk en kan maar met een antwoord worden beantwoord: "Gaat je niks aan"

Een reactie plaatsen