zaterdag 15 oktober 2011

mijn studie (voortgang)

warning: extreme long story, only suitable for interested readers with determination ;)

Nou, het zit er voorlopig weer even op, de tentamenweek is weer voorbij. Ik heb dan ook heerlijk (uit)geslapen afgelopen nacht, in plaats van wakker te liggen en me druk te maken. Soms, wanneer het terecht is, kan ik namelijk een echte stresskip zijn. En afgelopen week was wel even een dikke vette reality check: om tentamens te halen moet je meer doen dan alleen een paar dagen van tevoren te studeren. Vorig jaar ging me dat makkelijk af, ik vond de studie leuk en de onderwijsvorm werkte heel goed voor me, maar dit jaar ligt dat helaas anders.
 Dit komt omdat ik dit jaar weer verder ga met m'n oude studie. Heh? Wattes? Mn oude studie? Die studie waar ik mee gestopt was omdat ik het niet leuk vond? Ja die ja. En ik ga hem potverdorie ook afmaken ook.


1e studie: Rechten
Toen ik in groep 8 zat was ik er namelijk van overtuigd dat ik advocaat wilde worden en daarvan bleef ik overtuigd tot ongeveer 2 jaar geleden. Na de middelbare school vertrok ik dan ook uit brabant richting de Randstad. Ik ging studeren, rechten natuurlijk, en op kamers in Leiden. Ook wilde ik volop het studentenleven in en werd ik lid van een vereniging. Deze gezelligheid zorgde ervoor dat de studie wat vertraging opliep, maar toch had ik na 2 jaar m'n propedeuse in handen. Eigenlijk heb ik er tot die tijd helemaal niet zo bewust bij stilgestaan of dit nou de studie van mn dromen was.
Natuurlijk wilde ik advocaat worden, het beargumenteren en discussieren vind ik fantastisch, maar voordat het zover is moet je wel een stevige basis aan (saaie) juridische kennis en inzicht hebben. Om dat te verwerven had je 8 uur onverplichte contacturen per week, en werd je geacht ongeveer 30 uur aan zelfstudie te besteden. En daar ging het bij mij gigantisch mis. Als ik een hoorcollege had in een zaal met 300 anderen en ik kende niemand, dan was ik al snel ergens anders te vinden. En die 30 uur zelfstudie, in je eentje dus, waren helemaal absoluut totaal niet gezellig, dus dat werkte ook niet. Binnen de studie had ik eigenlijk weinig sociale contacten terwijl ik alles behalve contactgestoord ben. (lees: mijn nr 1 hobby is nieuwe mensen leren kennen)
Dat soort omstandigheden maken de studie er natuurlijk niet leuker op, en toen kwam het binnen: "maar eigenlijk vind ik de studie zelf ook helemaal niet zo leuk" Er waren welgeteld 2 vakken waar ik wel enthousiast over was, en dat waren natuurlijk de vakken die het minst met recht te maken hadden.
Dit inzicht kreeg ik toen ik 3e jaars student was, na mn P was ik namelijk gewoon verder gegaan, want zo hoort het, dat gaat automatisch. 

2e studie: HRM
Bizar hoe je soms dingen op de automatische piloot doet zonder een keer stil te staan bij wat je nou eigenlijk aan het doen bent. Eigenlijk ging ik "automatisch" (maar met horten en stoten omdat ik het niet leuk vond) verder met de studie. De onderwijsvorm vond ik moeilijk en de stof niet interessant. Het roer moest dus om, want ik was niet bereid nog 2 jaar een studie te doen waar ik zo tegenop zag. Deze keuze vond ik moeilijk, want je voldoet niet aan de verwachtingen van je omgeving, maar het werd nog moeilijker. Ik wilde namelijk HBO gaan doen, en dat voldeed natuurlijk nog minder aan de verwachtingen. Gelukkig heb ik dat van me af weten te schudden en begon ik vorig jaar vol goede moed aan de opleiding HRM (Human Resource Management, of Personeel en Arbeid) op het HBO. Ik had m'n passie gevonden! Zelfs in m'n vrije tijd was ik bezig met het vak. Ik werd zo'n vervelende fanatiekeling die minstens een 8 wilde halen voor projecten. Ik zat in een vaste klas met docenten die me bij de naam kende! Het was een wereld van verschil. Natuurlijk had ook deze studie zo z'n minpuntjes (samenwerken met mensen die niets uitvoeren, minder uitdaging) maar die vielen in het niet omdat ik de studie zo leuk vond. Hier wilde ik mijn beroep van maken! Die propedeuse was dan ook meteen binnen.

Het Drama
Alles liep nu dus op rolletjes totdat de eerste kamer de langstudeerboete instemde. Ik had er al 4 jaar studeren opzitten en nog geen eindpapiertje. Feitelijk komt het erop neer dat wanneer ik dit jaar geen diploma van het een of ander haal, ik € 3000 per jaar extra moet betalen om te studeren. Ik, als financieel totaal onafhankelijke student, heb dat geld gewoon niet. De keuze was dus of geen diploma en een torenhoge studieschuld, of met tegenzin m'n Rechten bachelor in een jaar afmaken en hopelijk wel een diploma. Dankjewel regering!

Voorlopige oplossing
Natuurlijk is het die laatste optie geworden. Ik wil niet 4 jaar voor niets gestudeerd hebben, dus moet ik nu ongeveer 250% geven om alsnog m'n rechten bachelor te halen. En het plan is om daarna, als ik werk heb, de studie HRM deeltijd af te maken. Dat het pittig zou worden had ik wel verwacht, dat is het ook zeker, maar ik heb het alsnog flink onderschat. Geen praktische opdrachten meer, maar alleen met de neus in de boeken. Ik probeer het oprecht interessant te vinden, maar dat lukt lang niet altijd. En nu heb ik dus m'n eerste reality check gehad: Ik moet van m'n luie reet afkomen en nog meer doen.

Dagdag vrije tijd. Tot volgend jaar, wanneer ik een diploma heb.

Het was een lang verhaal, hulde hulde als je zover bent gekomen. Hoe staat het met jullie studie en/of werk? Ondervind jij of je omgeving ook zoveel nadeel van die langstudeerboete? (grrrr)

Liefs,

Sandra


Ps: heeft iemand nog wat extra doorzettingsvermogen voor me over? I could use it!

0 reacties:

Een reactie plaatsen