dinsdag 25 oktober 2011

Geld tekort! + tips

Geld tekort, wie kent het niet (sinterklaas, sinterklaas en natuurlijk zwarte piet). Goed even serieus. Ik heb praktisch altijd een spaarrekening met 3 nullen gehad, altijd voordat ik ging studeren in ieder geval. Ik voel me er prettig bij een buffertje te hebben voor "noodgevallen" of spontane uitspattingen zoals totaal ongepland dezelfde dag nog met een vriendinnetje op vakantie gaan. Maar sinds ik ongeveer een half jaartje geleden in m'n hoofd heb gehaald dat ik nu eindelijk wel eens mijn rijbewijs wil halen, heeft die spaarrekening geen bestaansrecht meer.

Het was zelfs zo erg met mijn centjes gesteld dat ik langs de bank moest om ervoor te zorgen dat ik nu ook in het rood kon staan. Dat was me nog nooit overkomen, en stiekem vind ik het nog steeds niets. Ik moet dus iedere stuiver (dubbeltje, kwartje etc) omkeren om het geld bij elkaar te sprokkelen voor die verdomde rijlessen. Nu vind ik rijden heel leuk, dus dat maakt het wat dragelijker, maar het is gewoon niet zo grappig als je er meer geld aan kwijt bent dan je verdient met je bijbaantje. De afgelopen paar maanden hield ik dus geen rooie cent over. Letterlijk. Maar aan elk nadeel zit een voordeel! Ik ben nu namelijk een kei in besparen en extra centjes bij elkaar sprokkelen. Hoe? Zo:

  • Leef van de bonus, 2 voor de prijs van 1 en alle andere aanbiedingen die je kunt vinden. Toevallig hebben wij alleen Albert Heijns in de buurt, dus in mijn geval dicteert de bonusfolder wat het weekmenu wordt. En sorry lieve biggetjes, kipjes en kalfjes, maar in deze barre tijden koop ik ook de kiloknaller. (Hierna ga ik weer helemaal voor bio eco scharrelvlees, beloofd!)
  • Gebruik je vriezer! Die kilo knallers van hierboven, gaan hop verdeelt in kleine porties de vriezer in. Een hoop vlees blijft minstens een paar maanden goed in de vriezer. Let wel op dat het niet eerder bevroren is geweest! Dat staat achter op het etiket. Wanneer dat het geval is kan je het vlees namelijk niet meer invriezen. (kan wel, maar daar wordt het niet lekkerder en gezonder op) Ook als de aanbiedingen eens tegenvallen heb je in ieder geval nog een lekker stukje vlees in de vriezer liggen. 
  • Bewaar restjes (in de vriezer) Ik ben lui als ik voor alleen mezelf moet koken en er niemand mee-eet. Vroeger ging er dan een pizza de oven in of ging ik te laat en hongerig boodschappen doen, en dat kost relatief veel geld. Nu warm ik kleine restjes gewoon op in de magnetron en gooi ik ze niet meer weg.
  • Leer koken zonder pakjes of potjes. Een pakje poeder of een potje saus kost gauw 2 euro. Met wat standaard ingrediĆ«nten in huis maak je met even weinig moeite een lekkerdere en verse maaltijd. Een blik gepelde of gezeefde tomaten kost 18 cent en is een perfecte pastasaus met wat groente en kruiden. (al ben en blijf ik fan van aardappelpuree-poeder, het klinkt echt te smerig, maar het is een super alternatief voor zelf aardappels schillen, koken en stampen en het is nog goedkoop ook)
  • Koop groente en fruit uit de vriezer of aan het einde van de markt. Het scheelt een hoop!
  • Smeer boterhammetjes in plaats van lunch te kopen in de kantine of op het station.
  • Word lid van de bieb. Je kunt er alle tijdschriften en boeken lezen die je hartje begeert en muziek of dvds huren is ook spotgoedkoop. 
  • Doe mee aan psychologische onderzoekjes. Als je echt geld tekort heb, maar wel wat tijd over, dan is dit een goede optie. Voor onderzoek aan de universiteit hebben ze met regelmatig proefpersonen nodig. Het is hartstikke leuk en interessant om te doen en vaak kost het niet meer dan een uurtje. Je verdient er ongeveel 7 a 8 euro mee (per uur dus)
  • Drink geen frisdrank meer. Het is ongezond en duur. Water is een beter alternatief en mocht je echt behoefte hebben aan zoetigheid dan is er nog altijd aanmaak limonade (van vroeger!)
  • Ga never nooit meer naar de Aldi. Ik zweer het, ik heb de prijzen vergeleken en met de euroshopper ben je veel goedkoper uit dan bij de Aldi. (Eens in de week ging ik dus keurig naar de "goedkope" Aldi, totdat ik de bonnetjes vergeleek met de AH om de hoek, en ik was zwaar verontwaardigd dat ik dus voor niets elke keer een half uur naar die rotwinkel had gefietst)
 Goed, dat is het wel een beetje voor nu. Hopelijk haal ik morgen m'n rijexamen, zodat ik in ieder geval niet meer zoveel geld kwijt ben aan rijlessen! (Al komen dan de sint en kerstcadeautjes aan de beurt (maar dan kan ik in ieder geval shoppen))

Hebben jullie wel eens echt zuinig aan moeten doen? En hoe ging je dat af? Nog tips die ik kan gebruiken?

Liefs,

Sandra

0 reacties:

Een reactie plaatsen