maandag 24 oktober 2011

Boek: Dit wordt jouw jaar, Ben Tiggelaar

Iedereen wil wel iets aan zichzelf veranderen, want kom op, we zijn niet perfect en we zullen het ook nooit worden, maar we kunnen wel het beste uit onszelf proberen te halen. Vaak moet je hiervoor je gedrag veranderen; meer sporten, minder internetten, wat vaker naar oma, noem maar op. Dat is makkelijk gezegd, maar minder makkelijk gedaan. En ik spreek uit ervaring. Maar hoe komt het nou dat het zo moeilijk is om te veranderen? En is iets echt graag willen (ala The Secret) echt genoeg? Het boek Dit wordt jouw jaar van Ben Tiggelaar geeft hier antwoord  op.

Toen ik vandaag weer eens in Leiden was voor de studie, viel me op dat er in elk bushokje een poster over dit boek hing. Nu moeten jullie weten dat ik zijn vorige boek fantastisch vond en regelmatig zijn columns lees op intermediair.nl, mijn nieuwsgierigheid was dus gewekt. (ondanks dat verschrikkelijke kapsel op de foto) Eigenlijk mocht ik geen boeken meer kopen van mezelf, want ik ben nu eenmaal lid van de bieb om geld te besparen, maar ik kon het niet laten, de stufi was immers net gestort. In eerste instantie kon ik het boek niet in de boekhandel vinden en informeerde een medewerkster dat ze hem pas op 31 oktober binnen zouden krijgen. Semi-teleurgesteld kon ik het toch niet laten om nog bij de AKO op het station te kijken, en ja hoor: daar hadden ze hem!

Vandaag heb ik het boek dan ook in een ruk uitgelezen. Het boek geeft praktische handvatten over hoe je nou het beste je gedrag kan veranderen. Het legt uit waarom wilskracht alleen lang (lang, lang) niet genoeg is en hoe je obstakels uit de weg kan gaan en kan aanpakken. Het boek bestaat grofweg uit twee onderwerpen: je doelen bepalen en hoe je doelen te bereiken. Het eerste deel beschrijft dus hoe je (goede) doelen kunt opstellen voor jezelf. De stappen hierin vond ik erg handig, maar het idee erachter was nogal een open deur. Het eerste deel komt vooral neer op: stel doelen die echt belangrijk zijn voor jou en niet gebaseerd zijn op de verwachtingen van anderen. Wel geeft het duidelijke richtlijnen waar een doel aan moet voldoen.
Het 2e deel van het boek gaat over je gedrag om het doel te bereiken. In dit gedeelte vond ik veel overlap met zijn andere boek: Dromen, durven, doen. Maar het was desondanks wel goed om het nog eens te lezen.

Kortom: Het is een duidelijk en praktisch boekje dat je er toe zet nu eindelijk eens die dingen aan jezelf te verbeteren die nooit eerder lukte. Met dit boekje heb je in ieder geval beter inzicht hoe je de kans op verandering zo veel mogelijk kan vergroten, zodat je je gedrag echt kan verbeteren. Echter wil je nog meer en concretere informatie over gedragsverandering, dan denk ik dat het boek Dromen, durven, doe. beter geschikt is.

Lijkt het je wel wat, dan is het boek dus vanaf 31 oktober in de boekhandels te vinden en nu al in de AKO winkel voor €14,95. En voor meer informatie kun je terecht op www.dwjj.nl

Wat wil jij nog aan je gedrag veranderen? Ik wil eindelijk eens wat studie-zelfdiscipline ;-)

Liefs,

Sandra

0 reacties:

Een reactie plaatsen